Stress som 19-årig

Simone - foto

”Jeg stoppede i 3. g. i januar, fordi jeg i efteråret blev ramt af stress.”

Simone Vohlert er som 19-årig blevet sat som skydeskive for stress. Stress har betydet, at Simone er blevet åbenbaret af at leve i nuet.  Derfor har Simone allerede erfaret spændingen mellem at leve i nutiden og fremtiden samtidigt.

Med denne erfaring har Simone kun én forventning til sig selv på Ry Højskole:

”Jeg skal blive bedre til at sige fra.”

Af Christina Krogsgaard Kylling

Portræt af Simone Vohlert, Ry Højskole

Simones optik retter sig i større grad mod det resultatorienterede end det procesorienterede. Fornuftstridigt sidder Simone på Ry Højskole og slapper af. Et væsentligt spørgsmål trænger sig på:

Hvorfor er du startet på højskole?

”Hvis jeg skal være helt ærlig, så ved jeg det faktisk ikke. Det var meget impulsivt”,

svarer den ellers vel-overvejende Simone. Hun læner sig forover og indrømmelsen bryder isen:

Helt ærlig. Jeg tog orlov fra gymnasiet, og jeg skulle lave noget i 5 måneder.”

Stress blev prioriteringen for at tage på højskole:
”Det var årsagen til, at jeg måtte stoppe. Jeg stod i et dilemma, om jeg skulle færdiggøre gymnasiet med dårligere karakterer end det, jeg lige havde planlagt, fordi jeg er så målbevidst og stiller høje krav til mig selv ang. uddannelser.

Hun vil ikke indrømme, at hun er perfektionistisk. Hun spejler sig i 12-trinsskalaen som en motivation for at gøre sit bedste med mulighed for at efterlade et par fejl. Simone er grundig.

Hun påstår ikke at have ændret sin opfattelse af at være målbevidst i den korte tid, hun har været på Ry Højskole. Alligevel kan hun mærke, at højskolen har ændret noget. Hun fokuserer på processen uden at tænke på resultatet. På højskolen ånder hun ud, og gad vide, om hun får ændret sit udgangspunkt?

Bekymringerne har hun ikke pakket i en kuffert på vej til højskolen. Hun erkender, at ambitionerne for at gøre sit bedste kan minimeres:

Jeg har haft en tendens til at bruge mere tid, end der egentlig var nødvendigt for at opnå samme tilfredsstillelse.

Lykken er at være målbevidst i nuet

Imens hun sidder på sofaen i fællesrummet med det ene ben feminint krydset over det andet, griner Simone flovt over, at hun ikke kan svare på spørgsmålet: ”Hvordan vil du beskrive dig selv?”

”Det er faktisk virkelig svært. Hvad skal man sådan lige… Hvordan i al verden vil man beskrive sig selv?

Simone ender ud med et ord, der beskriver hende nøjagtigt:

Målbevidst.”

Det, der gør hende glad, er, at nå sine mål – store som små. Simone sammenligner lykken med en kurve:

Lykken er en kurve, der går opad… Er man ikke lykkelig, går kurven ligeud”.

Hun påstår dog ikke, at livet går i stå, når hun ikke er lykkelig. Men som konjunkturer, går det op og ned. I lykkens lavkonjunktur går det bare kedeligt ligeud.

Simone kort:

Navn: Simone Marie Vohlert Rasmussen

Køn: Kvinde

Alder: 20 år

Bopæl: Simone kommer oprindeligt fra Højbjerg v. Aarhus, men hun er lige flyttet til Mårslet.

Yndlingscitat:

”Today is life. Tomorrow never comes.”

Yndlingsrum på skolen: Øvelsessalen.

Yndlingssko: Højhælet sko – ”som fremhæver ens form. Det er meget feminint”, mener Simone